Thursday, September 4, 2008

EKOR NAGA (Epipremnum pinnatum)

NAMA SAINTIFIK: Epipremnum pinnatum

14 comments:

nswong said...

Epipremnum pinnatum

adieysa said...

salam sejahtera leh saye tahu kat mane saye nak dapat kan pokok ni?

Unknown said...

boleh sesiapa jelaskan apakah khasiat dan kegunaan daun ekor naga

Unknown said...

daun ekor naga ada banyak jenis.ada jenis boleh dibuat ubat dan tidak.ada jenis pokok bunga.dlm gambar jenis pokok bunga.saya tahu sedikit khasiat daun ini.ia dari pengalaman saya keatas rakan-rakan dan orang yang saya kenali dan telah mengunakan daun ekor untuk tujuan perubatan.saya tak menipu ini kenyataan...untuk pertanyaan sila tambah sebagai rakan didalam FACEBOOK taip Nordin Mad

mata_hari said...

pokok ekor naga ade di sepanjang makam tun teja di merlimau melaka...memg ade khasiatnyer...ntok pengidap kencing manis...saya rase saya tak tipu kot coz mak saya pon pengidap kencing manis sebelom ni..mcm2 ubatla..susula..tp tak jalan pon...alhamdulillah...dengan meminum air rebusan daun ekor naga..mak saya sudah semboh...cume rebuskan daun ekor naga dengan air tanpa tambahan ape2...

chiq zai said...

salam deen saya nak add kat fb tp tak jumpa nordin mad. 2 nama penuh kat fb ke?

Unknown said...

kepada qasehku taip nama betul2 Nordin Mad

apek poyo said...

kalau mnm air rebusan daun ni..dlm 2 mggu kanser payudara akan kering..
cubalah..

encik said...

salam...nak tanya, daun yang warna kuning campur hijau tu.. boleh buat ubat juga ker?..

Machmum said...
This comment has been removed by the author.
Machmum said...

air rebusan yg diminum ada resepnya tidak ya? bagaimana cara membuat dan berapa takaran daun ekor naganya untuk sekali minum?

ellyss said...

sy dpat tau khasiat daun ni dri sorng driver tksi di jb...just rebus dan minum...klu x da kncing manis leh tmbah gula batu...baik tuk kesihatan dan kanser,hnya yg hijau je bleh yg kuning tidak(mabuk)...so sy pun tngah cri pokok atau daun ni coz mak sy ada breast cncer...plz tell me klu sesapa tau mana nak dapat....tq

Ain Arif said...

Daun ni beasa nya umah cina ada.Nursery kekadang pun ada.Pokok ini juga boleh tumbuh meliar tapi susah nak spot kalau kita tak kenal.

Ongzi said...

synnonym Monstera pinnata ??