Monday, September 29, 2008

TERUNG SUSU KAMBING






NAMA HERBA: Terung Susu Kambing
NAMA SAINTIFIK: Solanum Mammosum L.

BOTANI:
Biasa ditanam sebagai tumbuhan hiasan kerana bentuk dan warna buahnya yang menarik. Tumbuhan ini boleh mencapai ketinggian hingga 4 kaki. Ia merupakan tumbuhan tropika. Bunganya ada yang ungu dan ada juga yang putih.Buahnya berwarna kuning terang dan mempunyai banyak biji berwarna coklat didalamnya. Ia membiak melalui biji benih dan merupakan tumbuhan dikot dari famili solanaceae, iaitu sama famili dengan terung-terung yang lain seperti terung biasa dan terung pipit.

KEGUNAAN:
Digunakan dalam perubatan tradisional Melayu untuk mengubat penyakit darah tinggi, kencing manis, buasir dan barah buah dada. Untuk penyakit darah tinggi, bahagian yang digunakan ialah buahnya.Sebiji buahnya dilubangkan dengan jarum pada bahagian hujungnya.Ia kemudiannya direbus hingga mendidih dan airnya diminum 2 gelas sehari.

Sumber: http://www.melur.com/

5 comments:

Fahrenson Sai said...
This comment has been removed by the author.
Fahrenson Sai said...
This comment has been removed by the author.
Fahrenson Sai said...

Dear Miss Cheah,

Thank you for the wonderful blog. The infomations on herbs are really helpful. I have been searching for this plant but till today i have not found yet.

Thank you once again.

Fahrenson
012-3450009

Peter Kwan said...

I'm very Impressed with your BLOG. Keep Continue your excellent work!! Maybe One day I will come to Malaysia and visit your site. Thank You Very Much...

Miss Cheah said...

Thanks for all the comments. I haven't been updating the blog lately but will do so during the school holidays which is now.