Tuesday, March 15, 2011

POKOK KAPAL TERBANG


NAMA HERBA: Pokok Kapalterbang, Pokok Jepun, Pokok Jerman
NAMA SAINTIFIK: Chromolaena odorata
GENUS: Chromolaena
FAMILI: Asteraceae

BOTANI:
Merupakan tumbuhan yang tergolong kumpulan rumpai. Ia merupakan salah satu rumpai yang perlu dibasmi dalam amalan pertanian diladang atau kebun. Dikelaskan sebagai tumbuhan rumpai dan adalah dari Famili Asteraceae, Compositae. Tumbuhan ini hidup di dalam pelbagai jenis tanah, walaupun tanah berbatu, tetapi tiak dapat hidup di dalam kawasan pokok tebal di mana kanopinya tertutup sepenuhnya. Tumbuhan ini mempunyai batang bebusa dan boleh mencapai ketinggian 2.5 meter. Daunnya mempunyai bau.

KEGUNAAN:
Daun dan bunga diguna untuk merawat luka dan sebagai racun serangga. Dari segi perubatan tradisional ia boleh dijadikan ubat penahan darah. Daunnya dihancurkan bersama sedikit kapur makan dan ditampal di tempat luka.

ENGLISH VERSION

NAME OF HERB Siam WeedChristmas Bush, and Common Floss Flower.
SCIENTIFIC NAME: Chromolaena odorata

GENUS: Chromolaena
FAMILY: Asteraceae

BOTANY:
Chromolaena odorata is considered a weed that needs to be destroyed as far as agricultural practice is concerned.  It belongs to the Asteraceae, Compositae family. This plant can thrive in whatever type of soil.  It can achieve a height of 2.5 metres.  

Uses:
The leaves and flowers can be used to treat wounds and as a pesticide.  In traditional medicine, it is used to stop bleeding.  The young leaves are crushed, and the resulting liquid can be used to treat skin wounds.

Sumber/Source:
http://ms.wikipedia.org/wiki/Pokok_Kapal_Terbang
http://en.wikipedia.org/wiki/Chromolaena_odorata
Taman Herba Perak

No comments: