Monday, May 10, 2010

BUNGA TAHI AYAM (LANTANA CAMARA)



I spotted this pot of lovely camara flowers on sale at the Farmer's Market in Ipoh. The plant has multi-coloured flowers as a result of bud-grafting.
Medicinal uses:
Research has shown that the leaves of the camara contains sineol (a type of oil)
Lantana bark is astringent and used as a lotion in ulcers and other eruptions of the skin. Lantana camara leaves are boiled and applied for swellings and pain of the body. It is also said to be effective in treating asthmatic symptoms.
VERSI BAHASA MELAYU
Saya nampak pasu bunga tahi ayam ini dijual di Pasar Tani di Ipoh. Pokok ini ada bunga yang berwarna-warni hasil daripada cantuman tunas.
Kegunaan Bunga Tahi Ayam sebagai ubat
Menurut kajian, daun bunga tahi ayam mengandungi sejenis minyak (sineol) yang amat berkesan untuk mengeluarkan lendir dan kahak daripada penyakit asma. Lendir yang menghalang saluran pernafasan dapat dikeluarkan dengan menghidu bau yang terhasil dari ramasan atau tumbukan daun yang telah dijemur sehingga setengah kering. Daun pokok bunga tahi ayam juga boleh mengurangkan bengkak akibat daripada infeksi kuman. Ini disebabkan oleh kandungan turpineol (minyak atsiri yang bersifat antiseptik yang boleh membunuh kuman) dan furfurol (bersifat fungisida yang berkesan merawat penyakit kulit yang diakibatkan oleh kulat) di dalamnya. Daunnya perlu ditumbuk halus dan ditampal pada bahagian yang sakit.

Sources/Sumber:
http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/tugasan/s3_99/juliana.html
http://plants.ifas.ufl.edu/node/223

No comments: