Saturday, August 16, 2008

DUKUNG ANAK

NAMA HERBA: Dukung Anak
NAMA SAINTIFIK : Phyllanthus Niruri

BOTANI:
Tumbuh terbiar di sekeliling rumah dan bersama tumbuhan lain. Tumbuhan ini berbuah pada batang di bawah daun. Mempunyai ketinggian 50- 70 cm. Batangnya tumbuh menegak dan daunnya tumbuh secara majmuk dan berselang-seli antara 6 – 10 mm. Pokok ini berbatang lembut dan bercabang-cabang. Setiap cabang ditumbuhi daun berbentuk tunggal. Daunnya bujur, panjang dan di hujungnya tajam. Permukaan bawah daunnya terdapat biji-biji kecil yang berwarna hijau muda. Mempunyai bunga di bahagian bawah dan di atas daun.

KEGUNAAN:
Mujarab untuk masalah hati, ginjal, batuk, luka, lebam, ulser dan cirit-birit. Ia juga baik untuk demam kuning bayi baru lahir. Selain daripada itu boleh mengubati masalah sembelit , membersihkan darah dan menurunkan kolesterol badan. Mengubati sakit saluran kencing , batu karang, masalah hati, ginjal, penyakit hepatitis dan demam kuning kanak-kanak. Mengurangkan tekanan darah tinggi, mengawal diabetis dan menghalang sakit hempedu.

3 comments:

nswong said...

Phyllanthus niruri

Fai said...

can u add me in fb cause im interested on the plant phyllanthus ninuri sp. im doing a research on it. my fb account: elwinhlf_910129@hotmail.com

Fai said...

sorry,my fb name is "Ho lup fai"