Wednesday, June 22, 2011

GETTING HELP FOR EXHIBITION ON HERBAL BATHS

 The lady I am pictured with above is Mak Uda.  She is a bidan or midwife.  Puan Kamariah and I went to see her this afternoon to get a herb by the name of Seringan which she grows in her compound. Mak Uda was kind enough to give me the leaves for the latest exhibition in the library and I even got the Seringan plant for the Herb Garden.  Besides that Mak Uda also imparted quite a bit of knowledge about herbs that were used for ladies in confinement.  Besides the seringan, I got the Manjakani, Halban, Cabang Tiga and Pisang Kelat plants as well.

VERSI BAHASA MELAYU
MENDAPATKAN BANTUAN UNTUK PAMERAN MANDIAN HERBA
Wanita yang bergambar bersama saya di atas ialah Mak Uda.  Beliau adalah seorang bidan.  Puan Kamariah dengan saya meminta tolong Mak Uda untuk mendapatkan herba yang bernama seringan yang tumbuh di taman rumah beliau.
Mak Uda sedia membantu kami dengan memberi daun-daun seringan untuk pameran "Mandian Herba Tradisional" yang akan diadakan di perpustakaan sekolah dari 20 Jun sehingga 8 Julai 2011.  Saya juga dapat pokok seringan untuk ditanam di Taman Herba.  Selain itu, Mak Uda juga berkongsi pengetahuan tentang herba-herba yang digunakan untuk mandian wanita selepas bersalin.  Mak Uda juga menghadiahkan saya dengan pokok Manjakani, Halban, Cabang Tiga dan Pisang Kelat untuk taman sekolah.

 Kamariah plucking some Halban leaves. (Kamariah memetik daun Halban.)
Mak Uda digging up some herbs for me. (Mak Uda mendapatkan herba untuk saya.)

No comments: