Tuesday, June 21, 2011

HERBAL BATH / MANDI HERBA

 Here are 27 types of herbs that I had taken from the school herb garden.  They include the leaves of the following plants pandan, Indian Jujube, jackfruit, belimbi, guava leaves, Inai, kaffir lime, serai wangi,  assam jawa, lemon, custard apple, lengkuas, anona, beluntas, kantan, cinnamon, ficus, bebuas, sirih, kaduk, cempaka, kemangi, cermai, assam gelugor and pomelo.  I also added ginger, lengkuas and pandan flower. 
When I got home, I gave all the leaves a thorough washing.
 


VERSI BAHASA MELAYU
Di sini adalah 27 jenis herba yang saya ambil dari Taman Herba sekolah.  Berikut adalah daun pokok-pokok yang diambil; pandan, bidara, nangka, belimbing buluh, jambu batu, inai, limau purut, serai wangi, assam jawa, lemon, durian belanda, lengkuas, mengkudu, beluntas, kantan, kayu manis, ara, bebuas, sirih, kaduk, cempaka, kemangi, cermai, assam gelugor dan limau bali.  Saya juga tambah halia, lengkuas and bunga kantan.
Bila saya sampai rumah, saya membasuh semua daun tersebut.
I rinsed with water for a few times before placing them in a 5 litre pot to boil for about 45 minutes.  Lastly I added a fistful of rock salt to the concoction. 
After that I'd wait a while before immersing a towel to absorb the herbal concoction.  I'd use the hot towel to dab all over my body over and over again.  After that I'd wait for the water to become lukewarm before taking a bath with it.  Some of my friends add water to make it less hot, they say that it takes ages for the water to cool.  That is okay but the best effect is to use the undiluted herbal concoction for the bath.  After taking such a bath, one feels light and also energised. The benefits of the herbal bath is that it helps to rid the body of wind, strengthen the bones, improves blood circulation and improves the quality of the skin.  It is also very calming and invigorating.


VERSI BAHASA MELAYU
Saya membasuh daun-daun tersebut beberapa kali sebelum letak dalam pot 5 liter untuk dimasak selama 45 minit.  Akhir sekali, saya letak segenggam garam kasar.  Lepas itu, saya akan memasukkan sehelai tuala kecil dalam air mandian herba yang telah didih.  Saya akan guna tuala itu untuk tuam seluruh badan.  Lepas itu saya akan tunggu sehingga air menjadi suam sebelum mandi dengan air yang tinggal dalam pot.  Kawan-kawan saya akan tambah air untuk menjadinya suam lebih cepat tetapi adalah lebih baik jika mandi dengan air rebusan yang asal.  Selepas mandi herba, seorang akan rasa lebih ringan dan bertenaga.  Manfaat mandi herba adalah untuk membuang angin dari badan, menguatkan tulang, membantu pengaliran darah dan menjadi kulit lebih elok.  Ia juga ada efek untuk menenteramkan dan menyegarkan seorang.

No comments: